1993

British Journalism Review Vol. 4 No. 1

20

The Beeb at bay

David Miller

‘Phone them, write to them, above all phone them on the spor - if necessary, jam the
swsschboards.’

THIS WAS CONSERVATIVE PARTY Chairman Chris Patten addressing a
meeting at the Parcy Conference in October 1991. It was a signal that the
latest Conservative attack on the BBC was under way. During the 1980s
there has been an increasing number of skirmishes between broadcasters and
the Government. In such disputes, the BBC tends to bear the brunt of
criticism even when there is no clear distinction between their coverage and
that of ITV or Channel 4. The BBC is expected by many in Government to
live up to its name as the British Broadcasting Corporation and therefore to
exert some partiality in the “national interest”. With their complaint about
coverage of the NHS, the Government were following a long precedent in
confining their attention to the BBC. However, such artacks need also to be
seen in the context of the immediate priorities of the Government. They
often fit neatly with the broadcasting policy of the Government.

In the 1980s it was often argued that the stacking of the BBC Board of
Governors with Tory sympathisers was the prelude to the dismembering of
the BBC. As the negotiations over the level of the licence fee continue and
the question of reviewing the BBC licence approaches, concern has focused
on whether the new Director-General, John Birt, will preside over the
decimation of the Corporation. The Conservative re-evaluarion of broad-
casting policy has led to the auctioning of television franchises and the forth-
coming changes in BBC responsibilities. In combination with continued
efforts at intimidation, a crisis of confidence within the BBC in the abilities of
senior management has left the Corporation weakened, demoralised and
barely able to mount a defence against Government pressure., Againsrt this
background, BBC news output on the NHS appears to have suffered in
relation to its compertitor [TN. This article examines BBC television news
coverage of the health service in August and November 1991 and in February
and May 1992. [t also examines three key days of coverage in September and
October 1991, when the NHS became a very hot political issue. BBC
coverage is compared with that of ITN to assess the Conservative complaint

that John Birt and his staff were “pumping out Labour propaganda” [Sur,
12.1091.].

In the months leading up to the election, the apparent unpopularity of the
Government in the opinion polls led to jitters in the Tory camp, some of
which were expressed in the pages of the Conservative press. Of particular
concern was the role the Health Service was perceived to be playing in the
Labour lead in the polls. As one headline had it “NHS and Europe give
Labour eight point lead” [Dasly Telegraph, 8.11.91]. The Sun broke the NHS
story in a front page exclusive, reporting John Major as having “hit the roof”
after watching BBC news coverage of Health Secretary William Waldegrave’s
speech to conference. They reported a “Government source” as saying their
coverage of the two party conferences was totally biased. “They are
dominated by news editors with anti-Conservarive views and it shows”. The
complaint focused on the lawer part of the Nime o'Clock News report on
Waldegrave’s speech in which there were a number of critical comments.
Apparently the Prime Minister's political secretary then phoned the BBC
newsroom to convey John Major’s “deep personal displeasure”. According to
Melanie Phillips in Tke Guardian “Senior editorial figures then decided thac
alcthough the item was not biased it did fall short of the professional standards
required” and the editor of the Nine 0'Cloct News phoned the Prime Minister's
Press Secretary the next morning to acknowledge the slip. “As far as the BBC
was concerned, therefore, it had conceded a lapse that regretrably sometimes
occurs.” However, Chris Patten’s speech urging angry Tories to jam the
switchboards at the BBC was released to the press thar same morning and
Downing Street sources were briefing some of the press abour Major’s
reaction to the news item and about Ministers’ ‘rising’ temper with BBC
coverage [Swn, 12.10.91].

The BBC stated that it had not had a formal letter of complaint about its
coverage of the NHS and Tony Hall, Director of News and Current Affairs,
defended the Corporation in Tke Times. According to Conservative Director
of Communications Shaun Woodward, this prompted Chris Patten to write a
formal letter of complaint eight days after the offending newscast [Dadly
Express, 19.10.91]. A letter from John Birt appeared in the Sunday Times che
next day replving to a story the previous week and strongly defending the

BBC.

We are not in the business of publishing handouss. The next general election will
be rightly and toughty contested. In the busld up passions will run high. The
BBC will continue o listen to complaints and o consider them seriously. But we
will not be bullied by any party [20.10.91].

John Birt then wrote to Patten without apologising, prompring a further
exchange of letters in which Pawen said he found the BBC's position
‘unacceptable’ {Dadly Telegraph, 24.10.91] and Birt, again refusing to apologise,
argued that the Tories should “look at the overall BBC coverage of the NHS
debate over the past months” [Observer, 27.10.91]. Finally, Birc and Patten
met on 4 November to thrash out their differences. They agreed that the
BBC would appear to climb down publicly by admitting that a mistake had
been made and ailowing Patten to claim a victory. They would not however

1 'ON ¥ "lop maasy wsypunof yshug

£661

21




|
|

British Journalism Reviegs Vol. 4 No.1 1993

22

formally apologise as Parten had demanded. Their admission was in fac
nothing more than the one made three weeks previously to the No. 10 Press
Secretary. Nevertheless, as planned the press reported the agreed version.
For example, “Birt admits error over Tory report” [Daily Telegraph, 5.11.91],
“Birt backs down in BBC bias row” [Dasly Express, 5.11.91] and “Tories claim
BBC victory” T#e Times, 5.11.91]. The public humiliation of the BBC was
thus the price for a temporary cessation of hostilities with the government,

The Government seemed undecided abour the precise nature of thejr
complaints. Downing Street sources viewed the Nine 0'Clock News item as the
last straw in a succession of BBC “blunders”. Others singled ouc the Mine
0'Clock News and Radio Four's Today for special criticism. “Sources close to
Chris Patten” tried to dampen the attack by emphasising that his speech “was
not meant as a generalised atrack on the corporation but on the way that
certain programmes had handled the news". Perhaps the clearest indicarion of
the uncertainty in the Tory camp was that there was even some division over
the reason for their poor showings in the opinion polls, The Suz reported that
some Ministers were putting the blame on the Conservative head of
Communication, Shaun Woodward. One reportedly said: “You can't puc all
the blame on BBC lefties. Shaun Woodward should know how to deal with
them. He is not doing his job properly. Some Ministers say Woodward
should be replaced”. The fact that such tensions and rivalries surfaced ar thar
time is an indication of just how seriously the Government took the Laboyr
lead in the opinion polls. But whar of all the allegarions of bias ar the BBC?
Was the BBC funning cousistently or even occasionally biased news irems
abour the Conservatives in general or the NHS in particular? Is BBC
reporting markedly different or “worse” than that of ITN? The next secrion
analyses the offending BBC bulletin and compares it with a total of four
months’ television news coverage on both BBC and IT]

Waldegrave

The specific Conservative complaint focused on the reaction ro William
Waldegrave’s speech which, according to John Major, “questioned what Mr
Waldegrave said without an adequate counter view” [Guardian, 12.10.91].
Major’s press secretary, Gus O’Donnell said: “A procession of people were
wheeled on to say Mr Waldegrave was nasty and wasn’t telling the truth” [Suz,
12.10.91]. What these accounts fail to mention is that as well as showing
several extracts of Waldegrave’s speech to conference plus a toral of 38
seconds summarising his speech, the report featured four Tory delegates, rwo
speaking to Conference and two reacting to Waldegraves' speech. The first of
these delegates says to Conference: “These reforms are about modernisation,
not privatisation™. It is not therefore true ro say that Conservative views were
not given space or that there was nothing to counter the criticism. Indeed this
part of the report including the headlines lasted over three minutes. The total
time allotted for comment from others was just over two and a half minuces.

We should note this is the only example we can find of such views being given
air time by non-party representatives on either channel in the sample period
we looked at. Cerrainly, at no point did we find any television reporter
endorsing such a view. Yet such views are hardly a rarity in contemporary
Britain. On the other hand, we did find a number of examples where
journalists endorsed the Government view on the health service on
television.

We found no evidence that the BBC was biased against the government.
Both BBC and ITN appeared to be scrupulously trying to maincain
“balanced” coverage. If anything our evidence points towards a heightened
caution in BBC news bulletins as compared with ITN. We found a small
number of examples where the emphasis of BBC news bulletins favoured
government views of the Health Service. When reporting one of the earlier
skirmishes in the waiting list saga the BBC reported Government figures as if
they were facts; only later did they go on to feature the Labour view that the
figures had been “fiddled”. The headlines on the BBC's early and main
evening news bulletins were as follows:

Hospiral waiting lists are down, but there are Jears of a growing cask crisis in the
Health Service. [BBC1 1800, 19.9.91)

The number of people waiting for hospital treatment has Jallen, according to
JSigures from the Department of Health. Guerall waiting list numbers are down
by 1 per cent 1o a little over 900,000. Bur the number of parients waiting over
two years for treatment is down by nearly 40 percent. [BBCI 2100, 19.9.91]

At 1800 the BBC are unequivocal — the waiting lists are down. By 2100 the
figures are actributed to the Dept. of Health but then stated as if they were a
fact. There is no mention of the Labour allegation that the figures are
misleading or out of date. Compare this with ITN's more even-handed
presentation:

And waiting lisrs are shorter say the Tories. No, longer, say Labour.

The Government's published figurvs showing that the number of people on
hospital waiting fists has fallen. Labour Says the opposite is true. Who's right? A
report coming next. [ITN 2200, 19.9.91]

Channel Four News was even more non-committal, delivering an implicit
critique of both parties:

The emotive electoral issue of hospital wasting lists. The Government proves
they're shorter. Labour proves they're longer. [C4 News, 19.9.91].

Channel Four was the only bulletin to attempt to make some kind of sense
of the debate over the lists by doing more than reporting the opposing views
of the Government and opposition and pressure groups. They had done their
own investigation and were willing to state as a fact rhat at least some patiencs
were being forced off waiting lists:

Muck of the row centres on how the Government arrives at us figures for waiting

| 'ON + "I0A @302y wsijeuIno[ ysnisg

£661

23



1993

British Journalism Reviewr Vol. 4 No. 1

24

lists. Some family doctors concede list sives have been cut ar a number of
haspitals, but only at those hospitals refusing to take on parients if the waiting
Hme 5 over & cerrain limit, often a year. This can mean patients having to go
privately if they want their operation done ar all. Last week Channel Four news
reported on how one health district - mid Essex - had shortened its waiting list
by simply dropping cerrain types of treatment unless very urgent, such as hospital
surgery for varicose veins and wisdom reeth. |Channel 4 News, 19.9. 91

Some BBC reports indicated thar the reforms were going well and that at
least some NHS staff supported them. The following item, for example, was
clearly supportive of the reforms:

Epsom Health Care was one of the first 57 hospitals ro become NHS rrusts six
months ago. Here they say they have already treated more patients, cur their
waiting lists by a quarter, hired more doctors and opened two new wards. All
this without running into debt or getting extra money. Ir’s all been done,
they claim, by managing their resources better than the Health Authority. |Our
emphasis)

A manager of the trust is then interviewed and comments on the change
from “bureaucratic” decision making to managing their own budgers. The
reporter then, remarkably, concludes that:

There appears to be absolutely no dissent in the hospital. Even the unions could
Sind no-one 10 oppose the truse. [BBCI 2100, 16. 10.91) '

It is interesting to compare this report with the coverage of William
Waldegrave’s speech to conference the previous month. In that report there
were two excerpts from Waldegrave's speech and the comments of a total of
four Tory delegates. Following this there were clips of a doctors
representative and a Health Authority manager and then finally three
comments from staff in a London hospital. In the case of the Waldegrave
speech there were a total of five speakers putting the Government's case and
five against. In the report from Epsom, as the journalist concludes, there was
“no-one to oppose the trust”. Consider a BBC report on the day Labour
launched their NHS proposals. The journalist reports the Labour view and
then there are sound bites from Labour, the Liberal Democrars and from two
doctors ~ one in favour and one against the reforms. Before going on to
interview William Waldegrave the journalist sums up the Labour position and
contrasts it with that of the Tories:

Labour claims the NHS is underfunded but gives no Sigure. They pledge to
restore the missing money over a Parliament, paying for it as and when growth
in the economy allows. Meanwhife the Health Secretary indicared his confidence
in the present system by telling budger holding GPs that rhey'll now ger more
power. He attacked Labour plans. |BRCI 2100, 20.2. 92|

This type of reporting can be compared to that on I'TN the same evening.
News at Ten simply reported the contending views of the two parties:
N

Thke Tories believe they've neutralised the Health Service as an election wssue; that
Jew people will want to see another round of upheavals in the NHS. Bur Labour
is convinced it's an Achilles Heel for the Conservatives that may well cost them a
decisive number of votes. [ITN 2200, 20.2.92)

Channel Four news was critical of both parties with the reporter arguing:

Labour has been at pains to remove anything that smacks of buying and selling
health care, no matter how it is managed. . . Not surprisingly the Health
Secretary William Waldegrave was quick to attack Labour’s plans . . . In the
end according to Health Policy analyst Chris Ham, the approach of the tuwo
matn parties reflects their ideologies. |C4 News 1900, 20.2.92)

Balance

Much of the news in this period featured a scrupulous “balance” berween
the contending party views on the NHS. There was little on the main
evening programmes [Nine 0'Clock News and News ar Ten| which was critical of
either party. One reason for the careful balancing act evident in much
coverage is that in the debare on the health service the major political parties
are associated with quite distinct policies and views. Dissent from or
opposition to the Government view is perfectly “respectable”. Indeed, it is
widely recognised that the NHS is one of the opposition’s strongest suits wich
the public. In other controversial areas, such as defence or Northern Ireland
this is not so clearly the case and the boundaries of the “consensus” are more
tightly drawn. This makes it easier for the broadcasters to represent opposing
views on the Health Service than on other sensitive topics. Yet even here the
BBC tended 1o report developments in the NHS with more caution than I'TN
and occasionally news commentaries would favour or endorse Government
perspectives and downplay those of the opposition. A further reason for the
balancing act is the constant pressure from politicians. Reporting the real
world gives way to what Roger Bolton has called a “balance of propaganda”.
Such sanitised coverage is unlikely to look for, or broadeast, simply factual
reports about the Health Service since they are likely to annoy the major
political parties. The appearance of ordinary members of NHS staff on the
BBC coverage of Waldegrave speech was 2 departure for news coverage in
this period. That their views were critical of the Government is wichout
doubt. Thar they are quite common in contemporary Britain might surprise
those who relied on TV news bulletins for information. Yer it seems that the
Conservative leadership objected most strongly to the fact that members of
the public should have been allowed to “to cast any blight on the majesty of
William Waldegrave's Blackpool performance” |Gurardian, 21.10.91].

There is no evidence that BBC coverage was in any sense “biased” against
the Government. Yer the BBC still felt obliged to apologise for the quality of
one of their broadcasts. As we move towards the 1996 renewal of the BRC
licence, we can expect further skirmishes between the broadcasters and the

10N ¥ "IoA @02y wsieunof ysnyg

£661




1993

British Journalism Review Vol. 4 No. |

26

Government. These may ‘be triggered by genuine worries about the
popularity of the Conservarive Party, but they will also serve as a vehicle for
the BBC bashers in the Government. How far the BBC is able to resist such
pressure will depend, in part, on the strength of the social constituency it can
build as well as the confidence and coherence of the Government. It is a
testament to the effectiveness of political pressure on broadcasting during the
1980s chat the BBC could state that a part of its health service coverage was
“not up to its usual standard”.

My thanks to the Kings Fund Institute for funding the research on which this article is
based.

David Miller is a Research Fellow in the Media Unit ar Glasgow University. He is
currently writing a book on the effectiveness of news management in relation to the
conflict in Northern Ireland entitled Don't Mention the War.

Parting of the ways?

Tony Hall

THERE IS NO escaping from debates about the BBC. Yet no matter how
diverse the views about the way the BBC should g0, it is the case that a great
deal still unites broadcasters in the UK. Much of what we have in common
centres on the values and definition of good journalism. Buc in today’s
broadcasting environment, currenc pressures will have an undoubted impact
on those values. I would argue that, while we share a common view of the
principles of good journalism, certain factors are leading to a parting of the
ways. This article offers an overview of both these shared beliefs and
mounting pressures, and predicts something of the new broadcasting scene
which is likely to emerge.

In my own area, there is widespread agreement abour the journalism to
which broadcasters aspire. Good journalism is underpinned by certain
qualities. It must be accurate and truthful. It must be based on observation
and enquiry in the field. It must seek out and test views. Above all, it must be
impartial and objective and fearless. Only with these qualities can it make
sense of events as they happen and in their immediate aftermath.
Broadcasting practitioners and audiences all know the importance of
television and radio journalism. Qur viewers and listeners are clear that we are
the most trusted source of informarion and news in Britain. Over last summer
the impact that pictures, in particular, can have became painfully and
graphically apparent. Scenes of prison camps in the former Yugoslavia, of
“ethnic cleansing”, the random bombardment of bread queues, of people
burying their dead: all of those very directly led to action by governments.
The French Minister for Humanitarian Affaics, Dr Bernard Kouchner,
specifically commented during a visit to the former Yugoslavia: “The enemy
of oppression is photography, the camera, the press, and information.” He
was speaking about Yugoslavia; but he could have been talking about the
appalling scenes in Somalia or other parts of Africa and the world. Similarly, it
was not just economic weakness that led to the collapse of communism in
Eastern Europe. It was also the availability of free information on radio and
television, in particular.

The broadcaster's job is to bring an understanding of these events to our
audience. First-hand reporting is a critical duty. Good independent
journalism underpins a free, democratic sociery. Fast, accurate informarion is
the lifeblood of the economy, of politics, and of society in a way never seen
before. Good journalism can expose wrongdoing, evil and corruption. It can

L "ON t "|oA @araay wisijeuInof yspug

£661




